söndag 12 augusti 2007

Är det egentligen någon idé?

Att ens försöka bli yrkesverksam inom den här branschen?? Jag har illustrerat till en tidning under hela året, med inte så mycket betalt och de har dessutom tagit sig friheten att använda mina bilder hur dom vill - jag har inte fått betalt när dom har använt bilderna igen(det är ju mest för att jag har varit en blyg nyponros och inte sagt till) och använt dom till vykort etc utan att jag har fått ett enda jota för det. Dom har sparat väldigt mycket pengar på mig, kan man säga. I början av våra förhandlingar om arvode fick jag bemötandet att jag ska vara tacksam att jag får illustrera till deras tidning och att jag minsann fick vara nöjd för lite.

Nu, ett halvår senare har förutsättningarna ändrats. Jag har skaffat Fskattsedel, vilket innebär att jag vill ha högre arvode för mitt arbete eftersom det är annorlunda skattesatser. Jag ger dom ett förslag på vad jag vill ha för arvode(för det är dit jag vill, och vem ger i förhandlingar ett pris dom faktiskt förväntar sig att få??) och där kom det igen: klapp på huvudet lilla gumman. Så här mycket(lite) får du, inte mer och du får inget för återpublicering(som jag har rätt till, detta jobbar Svenska Tecknares jurister med ungefär varje dag). Då funderar ju jag på om jag ska säga upp mitt samarbete med dom, eller om jag ska kämpa vidare trots att det är dåligt betalt. Vad säger ni; skulle ni jobba för cirka 50 kr/timmen efter skatt även om det är något ni tycker om att göra??

2 kommentarer:

Stef Gaines sa...

Carolina Ståhlberg skrev att hon aldrig brukar gå under 500 kr per bild, och att de gånger hon erbjudits mindre har hon svarat att hon är en seriös illustratör och att om det inte är det de vill ha får de vända sig någon annan stans. Det brukar de inte göra, utan hon brukar få sin vilja igenom.

Nu har jag inte så ruskigt mycket erfarenhet, så jag vet inte huruvida jag ger bra råd men: Jag tycker att du borde försöka få in dig själv på lite andra ställen. Det är ruskigt svårt att tacka nej till ett tecknarjobb, om det är det enda man har. Dina bilder kan passa in överallt, så jag tror nog att det finns folk som inser deras rätta värde.

Yvette Gustafsson sa...

500 kr per bild om man betalar Fskatt tycker jag är för lite. Då blir det ungefär hälften kvar efter betald skatt. 250 kr för hur mycket tid? Det är nog mer än två timmar i alla fall, och då blir det ju inte värst bra timlön där inte. Och så himla kul är det inte att teckna det andra vill att man ska teckna. Då kanske jag ska bara pilla runt med det jag faktiskt vill göra istället. Funkar i vissa fall!